Gezonde bedtijden zijn gemakkelijker met positieve strategieën!

HELP KINDEREN OM ZOVEEL SLAAP TE KRIJGEN ALS ZE NODIG HEBBEN – OP EEN POSITIEVE MANIER

Als kinderen niet naar bed willen zonder ruzie en gezeur, of ze blijven niet in hun bed liggen, raken ze uiteindelijk oververmoeid. Dat gaat effect hebben op hun algehele gezondheid, gedrag en leermogelijkheden. Leer meer over wat je kunt doen om de dagelijkse routines soepel te laten verlopen, zodat iedereen beter kan slapen. Het is veel gemakkelijker met de juiste hulp!

WAT ZIJN VEELVOORKOMENDE BEDTIJD- EN SLAAPPROBLEMEN?

  • Peuters en kinderen die niet naar bed willen, kunnen treuzelen of redenen bedenken om niet te hoeven slapen.
  • Sommige kinderen proberen hun bedtijd uit te stellen, door te zeggen dat ze niet moe zijn, door te vragen om nóg een verhaaltje of door gefrustreerd of overstuur te raken.
  • Kinderen kunnen instructies negeren, klagen of weigeren om naar bed te gaan. Ze kunnen ook constant roepen als ze eenmaal in bed liggen.
  • Sommige kinderen willen alleen slapen als het niet in hun eigen bed is of ze komen ‘s nachts uit bed om bij iemand anders in bed te kruipen.

Meer leren over slaappatronen en slaapproblemen kan je helpen om vol zelfvertrouwen moeilijkheden rondom slapen te voorkomen.

WAT ZIJN DE OORZAKEN VAN SLAAPPROBLEMEN?

Voor kinderen is het ontwikkelen van een gezond en zelfstandig slaappatroon een belangrijk doel. Een vast en rustig bedtijdritueel is hierbij erg belangrijk. Je kind kan ook bang zijn of nog erg druk van een spel of activiteit.

Leren om zelf in slaap te vallen, kost vaak wat oefening en niet ieder kind is hetzelfde. Soms kan een tijdelijk slaapprobleem ontstaan als een kind niet lekker is of als een kind opgewonden, overprikkeld of gestrest is. Zo’n tijdelijk slaapprobleem kan een nieuw en blijvend patroon worden. Als een kind niet naar bed wil, reageren ouders al snel (zonder dat te willen) met discussies, ruzies en onbedoeld belonen van het slaapvermijdende gedrag van hun kind. Kinderen houden van duidelijke grenzen en gaan waarschijnlijk sneller rustig slapen als er een consequent slaapritueel is.

Eenvoudige stappen voor een beter slaapritueel

Er zijn positieve oplossingen om een moe en huilerig kind te helpen en de bedtijdproblemen te stoppen. Met een positief plan en de juiste vaardigheden en strategieën, zorg je ervoor dat het hele gezin een goede nachtrust krijgt… iedereen is blijer en gezonder!

Positief Opvoeden Online helpt ouders wereldwijd succesvol omgaan met slaapproblemen

Met Positief Opvoeden Online krijg jij een gereedschapskist vol opvoedstrategieën. Direct toepasbare tips en tactiek, voor elke opvoedsituatie. Positief Opvoeden is wetenschappelijk onderbouwd en helpt je zoals jij dat wilt.

Wat is Positief Opvoeden?

Positief Opvoeden werkt volgens de Triple P-methode (Positive Parenting Program). Jij bepaalt zelf welke normen en waarden in jouw gezin belangrijk zijn. Positief Opvoeden biedt jou vaardigheden om deze normen en waarden te bereiken. Je leert eenvoudige manieren om ervoor te zorgen dat je kind zich gedraagt zoals jij wilt.

Lees meer over Positief Opvoeden >