iStock-1043275404.jpg

De kracht van samen: voordelen van een gemeenschap voor ouders en kinderen

In de drukke wereld van vandaag kan het lastig zijn voor ouders/verzorgers om een gemeenschap of groep op te bouwen voor zichzelf en hun kinderen.

Als kersverse ouder heb je misschien het gevoel dat het leven even op z’n kop staat. En op allerlei gebieden is dat vaak ook zo. Nieuwe contacten opbouwen voelt dan soms niet eenvoudig. Misschien ben je pas ergens nieuw komen wonen en ken je weinig mensen in de buurt. Misschien ben je zo druk met werk, gezin en andere dingen, dat een balans vinden een behoorlijke uitdaging is.

Het is niet gek om te moeten zoeken naar een goede balans en hulp te vragen aan mensen om je heen.

Een gemeenschap of groep mensen om je heen, kan er voor iedereen anders uitzien. Voor sommigen is het contact met familie, vrienden of buren. Anderen brengen juist meer tijd door op school, in organisaties of met collega’s.

Het kan ook een combinatie zijn of iets totaal anders. Het maakt niet uit wat het is, als het maar werkt voor jou en je gezin.

“IT TAKES A VILLAGE TO RAISE A CHILD”

De meeste ouders/verzorgers weten wel dat zij als ouders een cruciale rol spelen in het leven van hun kinderen en hen helpen leren en groeien. Maar ouders hoeven het niet alleen te doen. Anderen kunnen ook helpen. En dat is goed voor iedereen.

Onderzoek heeft aangetoond dat het gevoel bij een groep te horen, gezinnen helpt om zich geaccepteerd en gewaardeerd te voelen en hulp te bieden en te ontvangen als dat nodig is.1 Door het groepsgevoel bouw je vriendschappen op, leef je mee met anderen en voel je je verbonden met anderen.

Niet bij een groep horen kan een gevoel van machteloosheid veroorzaken.2 Dat kan zorgen voor chronische stress, wat niet goed is voor de gezondheid en het welbevinden van gezinnen.

Het maakt niet uit wat voor contacten je hebt, als ze maar liefdevol zijn. Ze geven dan vaak een geruststellend gevoel, waardoor je je rustiger en zelfverzekerder voelt tijdens de ‘ups en downs’ van het ouderschap.

Positieve, liefdevolle relaties zijn ook belangrijk voor kinderen. Een band opbouwen met een groep geeft kinderen het gevoel ergens bij te horen. Het versterkt hun zelfvertrouwen en helpt bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden.

Een groep creëren hoeft niet heel moeilijk te zijn. Voel je ook niet schuldig als je niets doet. Je kunt het in hele kleine stappen opbouwen. Doe het rustig aan en zorg dat het prettig voor je voelt. Hier zijn een paar ideeën:

OPVANG EN SCHOOL

Betrokken zijn bij het onderwijs van je kind is misschien niet iets waar je je elke dag mee bezig houdt of waar je interesse ligt. Maar het kan helpen om te weten dat als ouders betrokken zijn bij de school van hun kind, iedereen daar beter van wordt. Het heeft een positief effect op prestaties van leerlingen, het verbetert de relaties tussen ouders en leerkrachten, het verbetert ook de relaties tussen leerkrachten en leerlingen én het verbetert de algehele schoolomgeving.3

Er is geen goed of fout... drukbezette ouders kunnen niet altijd even betrokken zijn. Misschien lukt het om eens na te denken over eenvoudige manieren om de band wat te versterken: een kort gesprekje met de leerkracht, een schoolactiviteit bijwonen of alleen maar de nieuwsbrief lezen. Het belangrijkste is om te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

FAMILIE EN VRIENDEN

Familie kan een enorme steun zijn, zowel praktisch als emotioneel, van bijvoorbeeld oppassen tot advies. Positieve, warme relaties met familie zijn ook goed voor kinderen. Het maakt niet uit of het gaat om tantes, ooms, opa’s, oma’s, neven, nichten of gekozen familie. Iedereen heeft vaak verschillende levenservaringen en dat helpt kinderen met het ontwikkelen van een breder perspectief op hun steeds groter wordende wereld.

Niet alle ouders/verzorgers hebben dezelfde voorkeuren, behoeften en mogelijkheden. Dat is waar vriendschappen kunnen helpen. En of je nu de voorkeur geeft aan een groot netwerk, een kleine groep of één goede vriend... het gaat erom wat voor jou prettig voelt. Bovendien kunnen vriendschappen in de loop van de tijd veranderen. Praten met een andere ouder/verzorger die hetzelfde meemaakt of heeft meegemaakt, kan ook helpen.

Ook technologie kan gelukkig helpen bij het onderhouden en koesteren van deze relaties. Videobellen en berichtjes sturen als iemand verder weg woont, helpt om in contact te blijven.

INTERESSES

Hobby’s en andere activiteiten zien we soms als iets extra’s, maar ze helpen je om een meer relaxte en optimistische ouder te zijn. Bovendien kan een hobby je in contact brengen met gelijkgestemden en geeft het mogelijkheden tot vriendschappen. Vaak is er wel iets leuks te vinden in de buurt.

Kinderen leren veel van de dingen die hun ouders/verzorgers doen. Als jij betrokken raakt bij een activiteit die jou plezier oplevert en sociale contacten, is dat voor hen een geweldig voorbeeld.

Als het niet lukt om de deur uit te gaan, kan het internet ook mogelijkheden bieden. Online groepen, cursussen en sites kunnen helpen om informatie te vinden, inspiratie op te doen of ergens bij te horen.

PROFESSIONELE HULP

Ouders/verzorgers die het fijn vinden om wat tips en hulp te krijgen en dit durven vragen, zijn daarna beter in staat om de ontwikkeling van hun kinderen te stimuleren. Maar sommigen vragen geen hulp of denken dat ze de enigen zijn. Door professionele hulp te vragen, krijg je tips en leer je vaardigheden die jou en je kind helpen.

Als je hulp vragen moeilijk vindt, probeer het dan bij iemand die je kent in je omgeving, zoals de huisarts, op het consultatiebureau of de leerkracht op school. Of zoek evidence-based opvoedhulp. Hulp zoeken en krijgen is een teken van kracht, niet van zwakte.

BIJ EEN GROEP HOREN IS BELANGRIJK

Als je een groep of gemeenschap kunt opbouwen of er onderdeel van bent, helpt dat bij leren, ontwikkelen en het erbij horen. Iedereen heeft daar voordeel van!

Voel je zelfverzekerder in opvoeden – dat is gemakkelijker met positieve opvoedtips.

References:

1 Mancini, J. A., & Bowen, G. L. (2013). Families and communities: A social organization theory of action and change. In Handbook of Marriage and the Family (pp. 781-813). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3987-5_32

2 Moore, T., McDonald, M., McHugh-Dillon, H., & West, S. (2016). Community engagement: A key strategy for improving outcomes for Australian families. Child Family Community Australia: Information Exchange. https://aifs.gov.au/resources/practice-guides/community-engagement

3 Henderson, A. T., & Mapp, K. L. (2002). A new wave of evidence: The impact of school, family, and community connections on student achievement. Annual Synthesis, 2002. National Center for Family & Community Connections with Schools.