child looks at screen at night

PROBEREN DE MEDIA ONZE EMOTIES TE BEÏNVLOEDEN?

Hoe kunnen we kinderen helpen om positief te zijn in een onzekere wereld? Het begint met bewustwording. De constante stroom van nieuws en soms overdreven dramatische krantenkoppen zijn bedoeld om ons het nieuws te laten lezen. De media en platforms voor sociale media maken gebruik van de psychologie om onze emoties te triggeren. Dit kan zorgen voor een cyclus van angst of boosheid en nog meer schermtijd.

JE POSITIEF VOELEN IN EEN ONZEKERE EN VERANDERENDE WERELD

Kinderen moeten leren omgaan met hun emoties. Een onderdeel hiervan is begrijpen wanneer de media onze emoties probeert te beïnvloeden. Dat is altijd belangrijk, maar vooral in tijden van onzekerheid.

HOE SLECHT NIEUWS IN DE MEDIA KINDEREN KAN BEÏNVLOEDEN

De media hebben een belangrijke rol bij het doorgeven van informatie. Het is goed voor kinderen om de wereld om hen heen te leren begrijpen. Maar teveel slecht nieuws kan angstig en verwarrend zijn voor kinderen. Dit kan komen door:

  • De directe impact (bv. kinderen kunnen zich zorgen gaan maken of zich angstig of verdrietig gaan voelen in het dagelijks leven).
  • De indirecte impact (bv. ze horen ouders met elkaar praten op een bezorgde of boze toon. Of een ouder is gestrest en geïrriteerd en praat daardoor anders tegen het kind).
  • De impact op leeftijdsgenoten (van andere kinderen het nieuws horen, die mogelijk verkeerde informatie doorgeven).

WANNEER WORDT SLECHT NIEUWS ONGEZOND?

Tijdens een crisis voelen we vaak de dwang om het laatste nieuws te checken. In sommige opzichten is dat logisch; goede informatie kan ons helpen goede beslissingen te nemen (bv. luisteren naar het weerbericht zorgt ervoor dat je gaat schuilen als er een hevige storm op komst is). Dit helpt ons om veilig te blijven.

Maar je kunt ook gemakkelijk meegezogen worden in de constante nieuwsupdates. Het is een hypnotiserende herhaling van beelden en zinnen. Het kan voelen alsof er maar één manier is om gevaar te vermijden, namelijk voortdurend checken of er updates zijn. Zo kan er een cyclus ontstaan: je voelt je ongerust totdat er meer nieuws is, dan even opluchting als je de nieuwste update leest, gevolgd door weer meer ongerustheid. Het gevolg kan zijn dat we eindeloos het laatste slechte nieuws doornemen.

Ondertussen hebben influencers op sociale media ontdekt hoe ze een vergelijkbare cyclus kunnen creëren. Soms worden berichten bewust geschreven om lezers of kijkers boos te maken. Of om hen superieur te laten voelen ten opzichte van iedereen die het er niet mee eens is. De schrijver creëert subtiel of direct nieuwe angsten of speelt in op oude angsten. En deze platforms zijn ontworpen om ons de hele tijd online te houden. Het gaat niet alleen om het voorbeeld dat ouders aan hun kinderen geven. Kinderen en tieners kijken en lezen het misschien zelf ook en worden meegesleurd in een negatieve cyclus.

Help je kind bij het omgaan met emoties. Lees meer over veerkracht.

NIET JE KOP IN HET ZAND STEKEN

Dit betekent niet dat we slecht nieuws altijd moeten negeren of alle sociale media moeten verbieden. Om te zorgen dat onze kinderen veilig zijn en blijven, moeten we nuchter blijven nadenken. Het helpt om feiten uit betrouwbare bron te krijgen en goede voorzorgsmaatregelen te nemen als het nodig is.

We kunnen onze kinderen leren om rustig te na te denken over wat ze lezen en wat ze zien. Als volwassenen moeten wij het goede voorbeeld geven. Dat betekent dat we hen leren om vragen te stellen als: "Wie heeft dit geschreven?" "Komt dit van een betrouwbare bron en hoe weet ik dat?" En, het belangrijkste: "Probeert dit mij bang of boos te maken?” (Of een andere negatieve emotie.) "Word ik gemanipuleerd?" Het is ook belangrijk om het volgende te overwegen: "Voel ik me ongemakkelijk als ik het een tijdje uitschakel?" ("Ben ik verslaafd?")

Met onze hulp kunnen kinderen en tieners begrijpen dat er risico's zijn, maar dat er ook veel positieve, interessante en prachtige dingen gebeuren in de wereld.